Sony Mobility

Japoński gigant elektroniczny Sony prezentuje na targach CES w Las Vegas studyjny model elektrycznego SUV-a Vision-S 02 i tym samym zapowiada wejście na rynek motoryzacyjny za pośrednictwem marki Sony Mobility.

Pojazd, który pod względem stylistycznym przypomina nieco Teslę, jest wspólnym dziełem kilku firm z branży technologicznej, elektronicznej i motoryzacyjnej. W projekcie, któremu przewodziło Sony, uczestniczyli m.in. Bosch, Qualcomm, NVidia czy Continental. W ten sposób powstał pierwszy samochód firmowany przez tę japońską markę.

Pojazd, który pod względem stylistycznym przypomina nieco Teslę, jest wspólnym dziełem kilku firm z branży technologicznej, elektronicznej i motoryzacyjnej

Vision-S 02 dzieli platformę z sedanem Vision-S 01, który – jak podkreśla Sony – opracowano całkowicie we własnym zakresie. SUV ma 4,90 m długości, 1,93 m szerokości, 1,65 m wysokości i rozstaw osi 3,03 m. Auto napędzane jest silnikiem elektrycznym o mocy 200 kW na każdej osi. Oznacza to, że 2,5-tonowy SUV ma napęd na cztery koła.

Kokpit jest tak naprawdę jednym wielkim ekranem z możliwością personalizacji. Co rzadkie w konceptach – zachowano klasyczną, okrągłą kierownicę. Elegancki minimalizm – tak w skrócie można opisać stylistykę wnętrza pojazdu.

Sony nie żałowało na czujniki (w poprzedniku było aż 40), co oznacza m.in. zestaw kamer CMOS o bardzo wysokiej czułości i rozdzielczości, moduły ultradźwiękowe oraz głowice Lidar. Ich zadaniem jest uważne monitorowanie całego otoczenia samochodu. Ale to nie wszystko. Czujniki zastosowano także w kabinie, aby monitorować kierowcę (oraz uwierzytelnić uruchomienie samochodu zgodnie z zapisanym profilem użytkownika) i pasażerów. Funkcja uwierzytelniania przyda się także po to, żeby kontrolować wyświetlane treści na monitorach i aktywować wybrany tryb grafiki. A to, co będzie pokazywane na ekranach (choćby filmy z najnowszej usługi Bravia Core i gry poprzez zdalną łączność z konsolą PlayStation w domu) staje się tym ważniejsze, gdyż Sony Vision S może jeździć w zdalnym trybie. Jak dron. A ściślej – jak wojskowy dron. Sony i Vodafone z powodzeniem przeprowadzili bowiem próby łączności 5G i zdalnego sterowania z Tokio samochodem na torze we Frankfurcie.

Najnowsze informacje donoszą, że do zespołu tworzącego ten projekt dołączyła marka Honda: „Nowa firma będzie miała na celu połączenie najnowocześniejszych technologii Hondy w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa, możliwości rozwoju mobilności, technologii produkcji nadwozi pojazdów i doświadczenia w zarządzaniu usługami posprzedażnymi z wiedzą Sony w zakresie rozwoju i zastosowania technologii obrazowania, detekcji, telekomunikacji, sieci i rozrywki, aby zrealizować nową generację mobilności i usług dla mobilności, które są ściśle dostosowane do użytkowników i środowiska, a także stale ewoluują w przyszłości” – czytamy w komunikacie.

Inaczej mówiąc, Honda ma wnieść do spółki swoje doświadczenie w konstruowaniu samochodów, natomiast Sony – kompetencje w dziedzinie oprogramowania i technologii.

Kasper Teszner
Biuro PTPiREE

Czytaj dalej