Intensywne opady, które spowodowały powódź i podtopienia w południowo-zachodniej Polsce, przyniosły wiele zniszczeń. Dotknęły one również infrastrukturę elektroenergetyczną, głównie z obszaru obsługiwanego przez Tauron Dystrybucję. Na części terenu występowały również porywiste wiatry i burze.
Spółka Tauron Dystrybucja od początku kataklizmu współpracowała z wojewódzkimi centrami zarządzania kryzysowego oraz innymi służbami, które koordynowały akcję pomocową podczas powodzi. Do naprawy uszkodzeń i awarii spółka wysłała dodatkowe brygady, które usuwały skutki powodzi i przywracały zasilanie. Działanie to było często utrudnione przez zalane drogi oraz zagrożenia, jakie powoduje kontakt infrastruktury elektroenergetycznej z wodą.
Jak informowała Tauron Dystrybucja, w krytycznym momencie (15 września), bez napięcia pozostawało ponad 100 tysięcy klientów spółki. Bez zasilania było 1,8 tys. stacji energetycznych średniego napięcia.
W kulminacyjnym momencie do akcji przystąpiło prawie 1000 energetyków, wspieranych przez firmy zewnętrzne, które m.in. dostarczały specjalistyczny sprzęt. Do pomocy skierowano również brygady elektromonterów z innych spółek dystrybucyjnych, którzy dotarli na miejsce ze specjalistycznym sprzętem. Na terenach, gdzie znajdowała się woda, urządzenia energetyczne zostały wyłączne, aby zapewnić bezpieczeństwo okolicznym mieszkańcom. Brygady Pogotowia energetycznego oczyszczały obiekty energetyczne za pomocą agregatów, pomp i osuszaczy. W miejscach, gdzie woda wciąż się utrzymywała lub spodziewano się zalania, energetycy zabezpieczali obiekty energetyczne przed zalaniem. Do lokalizacji zniszczeń i oceny ich skali wykorzystywano również drony, a do dojazdu w trudno dostępny teren – quady.
Energetycy sukcesywnie przywracali zasilanie u klientów, natomiast wraz z przemieszczaniem się fali powodziowej, pojawiały się kolejne uszkodzenia. Jednocześnie, jak zaznaczała spółka, równie istotne było sprawdzenie przez klientów sprawności ich własnych instalacji domowych. Po zalaniu konieczne było ich osuszenie oraz sprawdzenie izolacji. Wszystkie te czynności należało wykonać przed podaniem napięcia, przy wyłączonym wyłączniku głównym na budynku.
Komunikacja kryzysowa
Spółka na bieżąco informowała i edukowała klientów, na co powinni zwrócić uwagę i jakie środki zaradcze podjąć. Na stronach internetowych opublikowane zostały najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi, wskazujące np. co zrobić z zalanym licznikiem, kiedy zostanie przywrócone zasilanie i jak sprawdzić instalacje elektryczne po zalaniu. Spółka od lat buduje system krytycznej łączności radiowej TETRA, który przez kilkanaście godzin może działać autonomicznie, bez zasilania z sieci. W odpowiedzi na wyzwania związane z powodzią w Kotlinie Kłodzkiej, Tauron Dystrybucja zainstalowała nowe stacje bazowe w miejscowościach Czarna Góra, Lądek Zdój i Kłodzko oraz uruchomiła 9 stacji bazowych oraz kilkadziesiąt radiotelefonów dla brygad przywracających dostawy energii, co znacząco poprawiło łączność w sytuacji klęski żywiołowej.
Naprawa i odbudowa infrastruktury
Równolegle z brygadami energetyków, zaangażowani w naprawę infrastruktury sieciowej są również pracownicy TAURON Dystrybucja Pomiary, którzy m.in. sprawdzają stan układów pomiarowych u klientów po powodzi oraz wymieniają uszkodzone przez żywioł liczniki. Takich wymian było w ostatnich dniach września ponad 1000. Wymiana licznika na nowoczesny licznik zdalnego odczytu odbywa się już w dniu zgłoszenia przez klienta.
Wskutek tak intensywnych prac i zaangażowania służb energetycznych, pod koniec września Tauron Dystrybucja ogłosiła, że do 99 proc. mieszkańców z terenów powodziowych przywrócono już zasilanie. Niemniej naprawa infrastruktury wymagać będzie jej częściowego przebudowania i monitorowania sprawności, co może potrwać przez następne tygodnie. Jest to zatem nadal intensywny czas dla energetyków.
Ekstremalne zjawiska pogodowe, które zdarzają się coraz częściej, stanowią realne zagrożenie dla infrastruktury elektroenergetycznej, ale – co pokazała ostatnia powódź – dla życia ludzkiego. Pokazują też, jak ważna jest praca energetyków oraz stosowanie takich rozwiązań podczas budowy infrastruktury, które zminimalizują negatywny wpływ takich zjawisk.
Współpraca operatorów
Ważna jest też solidarność energetyków, której tutaj nie brakowało. Przy usuwaniu skutków powodzi udział brali nie tylko pracownicy Tauron Dystrybucji z odległych od terenów powodziowych oddziałów, ale także pomoc zadeklarowali wszyscy OSD z terenu całej Polski. Operatorzy, bogaci w doświadczenia kataklizmów, które wystąpiły w poprzednich latach – takich jak szadzie katastrofalne na południu Polski i ekstremalne wichury na terenie Enea Operator, które doprowadziły nie tylko do zniszczeń w mieniu na dużą skalę, ale i śmierci ludzi – w 2018 roku podpisali Porozumienie o współpracy przy usuwaniu awarii w sieciach elektroenergetycznych. Jego celem jest przyspieszenie przywracania dostaw energii elektrycznej klientom dotkniętym awariami, w szczególności wywołanymi ekstremalnymi zjawiskami atmosferycznymi.
Deklaracja wzajemnej współpracy i pomocy OSD i OSP skutkuje tym, że w razie wystąpienia awarii sieci energetycznej każda ze spółek może zgłaszać się do pozostałych sygnatariuszy porozumienia o oddelegowanie wykwalifikowanych, uprawnionych pracowników wraz ze specjalistycznym sprzętem, narzędziami i materiałami w celu wsparcia w pracach związanych z odbudową systemu elektroenergetycznego, przywracaniem zasilania oraz dostaw energii elektrycznej do klientów. PTPiREE prowadzi rejestr stanów magazynowych w poszczególnych spółkach w zakresie podstawowych materiałów i ich bieżącą aktualizację.
Biuro PTPiREE
Materiał przygotowano na podstawie informacji z Tauron Dystrybucji