Skutery śnieżne są niezwykle popularne w zimowych ośrodkach wypoczynkowych, a także w krajach o długo zalegającej pokrywie śnieżnej, jako popularny środek transportu. Również korzystają z nich różne służby: ratownicy górscy, pogranicznicy czy leśnicy.
Skutery śnieżne były do niedawna niesłusznie pomijane w debatach na temat poprawy jakości powietrza. Wyróżniają się one nie tylko dużą emisją spalin do atmosfery, ale również głośną pracą silnika, która negatywnie wpływa na dzikie zwierzęta. Większość skuterów śnieżnych, z racji stawianych przed nimi zadań, charakteryzuje się dużą mocą, a co za tym idzie sporą wagą, przekraczającą często 250 kg. Niestety wynika z tego spora cena tych pojazdów, będąca często zaporą nie do przekroczenia przy chęci wykorzystania skuterów w celach czysto rozrywkowych. Wszystkie te mankamenty spowodowały, że i na to pole wkroczyła elektromobilność.
Skutery MoonBikes – tania i bezemisyjna rozrywka
W ramach finansowanego przez Unię Europejską projektu MoonBikes powstał pierwszy ultralekki i w pełni elektryczny skuter śnieżny. Opracowane przez zespół konstrukcje są trzykrotnie lżejsze od tradycyjnych skuterów śnieżnych, łatwiejsze w obsłudze i całkowicie bezgłośne.
Skutery MoonBikes będą sprzedawane w cenie zbliżonej do elektrycznych rowerów górskich, które są zwykle dwu- lub trzykrotnie tańsze niż klasyczne skutery śnieżne. Obecnie możliwe jest zamówienie w przedsprzedaży dwóch wersji skutera – Stardust oraz Ranger, które będą dostarczać turystom rozrywki alternatywnej dla tradycyjnych sportów zimowych, a ponadto mogą służyć jako praktyczny pojazd dla pracowników wysokogórskich ośrodków turystycznych.
TAIGA TS2 – w pełni elektryczny pojazd do ciężkiej pracy i rozrywki
Firma Taiga Motors z Kanady też zaprezentowała w pełni elektryczny skuter śnieżny. Pojazd napędzany jest silnikiem prądu zmiennego z magnesami trwałymi, który pozwala na rozpędzenie się od zera do 100 km/h w 3 sekundy, a prędkość maksymalna to w zależności od modelu 120 lub 160 km/h. Obecnie proponowane są trzy modele skuterów śnieżnych dostępne w wersjach performance i standard:
- EKKO – zasięg 98 km, przyspieszenie (0-100 km/h) 4,1 s, moc 120 KM (w wersji performance: 131 km, 3,3 s, 180 KM);
- ATLAS – zasięg 103 km, przyspieszenie (0-100 km/h) 3,7 s, moc 120 KM (w wersji performance: 140 km, 2,9 s, 180 KM);
- ATLAS – zasięg 100 km, moc 90 KM (w wersji performance: 134 km, 120 KM).
Niestety skutery firmy TAIGA do tanich nie należą; ceny zaczynają się od 15 tys. dolarów plus podatki. Jak widać elektromobilność „wciska się” w kolejne segmenty naszego życia. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że m.in. ta technologia na tyle spowolni emisję gazów cieplarnianych (dzięki rezygnacji ze spalania paliw), że będziemy mieli gdzie i po czym jeździć na elektrycznych skuterach śnieżnych – czego sobie i Państwu życzę!
Sebastian Brzozowski, Biuro PTPiREE
Źródła:
https://cordis.europa.eu/article/id/415949-the-first-affordable-ultralight-yet-powerful-electricsnow-bike/pl
https://taigamotors.ca/snowmobiles/
https://electricmotorcycles.news/taiga-motors-unveils-electric-snowmobiles-for-production/
fot. electricmotorcycles.news