Do polskich salonów trafia nowy Ford Explorer. Kolejna generacja legendarnego Forda produkowanego od 1990 r. Wszystkie sześć generacji znane jest głównie w Stanach Zjednoczonych, gdzie służą zarówno jako auta rodzinne, jak i pojazdy używane na farmach.
Kolejna generacja wchodzi do Europy z napędem elektrycznym. Nowy Ford Explorer mierzy 456,8 cm długości, 187,1 cm szerokości (206,3 cm z lusterkami) i 163,0 cm wysokości. Jego rozstaw osi to 276,7 cm. Bazowa pojemność bagażnika wynosi 536 litrów, a maksymalnie można ją powiększyć do 1422 l. Ten skonstruowany na volkswagenowskiej płycie podłogowej MEB dzieli ją z takimi modelami jak ID.4. produkowany w niemieckiej fabryce.
Ford Explorer występuje z trzema wersjami mocy do wyboru: 170, 286 lub 340 KM. W topowej wersji silnikowej standardem jest napęd 4×4, a w pozostałych – na tył. Samochód dostępny jest z dwiema specyfikacjami do wyboru – Explorer lub Premium. Baterie, jakie znajdziemy w tym modelu, mają pojemność od 52 kWh netto do 77 kWh. W topowym wydaniu z napędem 4×4 pracują dwa elektryczne silniki o łącznej mocy 340 KM. W tej postaci samochód rozpędza się do setki po 5,3 s; maksymalna prędkość to 180 km/h, a zasięg do 566 km.
Baterie Forda Explorera z napędem 4×4 można naładować w zakresie 10-80 proc. po 26 min., a w przypadku tylnonapędowych odmian trwa to około 2 min. dłużej. Maksymalna moc ładowania prądem stałym (DC) to 185 kW, a prądem przemiennym (AC) – 11 kW.
Wersja Explorer w standardzie zawiera:
- 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, z oponami
235/55 R19 z przodu i 255/50 R19 z tyłu - Adaptive Cruise Control ze Stop & Go
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Kamera ułatwiająca parkowanie z tyłu
- Reflektory w technologii LED
- 14,6-calowy ruchomy ekran ze schowkiem
Wersja Premium: - 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, z oponami
235/50 R20 z przodu i 255/45 R20 z tyłu - Reflektory matrycowe LED
- Tapicerka foteli ze skóry Sensico
- Konfigurowalne oświetlenie wnętrza
- System nagłośnienia B&O (10 głośników, w tym soundbar i
subwoofer)
Ceny kształtują się od 198 tys. zł za wersję 170-konną z napędem tylko na tył, do aż 260 tys. zł za 340 koni i napęd 4×4.
Kasper Teszner, Biuro PTPiREE