Mapy dla mazurskich żeglarzy
(PGE Dystrybucja)
PGE Dystrybucja, kontynuując ubiegłoroczną kampanię informacyjną, służącą poprawie bezpieczeństwa żeglarzy na Mazurach i Suwalszczyźnie oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom turystów i osób korzystających z akwenów wodnych regionu, naniosła linie energetyczne na mapę szlaków żeglownych. Mapy zostały już udostępnione sternikom. Dzięki przygotowanym mapom spółka chce zwrócić uwagę mieszkańców i turystów na czujność oraz rozwagę przy korzystaniu z wakacyjnych sportów wodnych w pobliżu linii energetycznych. Żeglarze zwykle mają świadomość ryzyka, jakie niesie próba przepłynięcia z podniesionym masztem pod linią dystrybucyjną, jednakże zdarzają się przypadki niestosowania się do znaków znajdujących się wzdłuż szlaków wodnych. W ubiegłym roku, w celu poprawy bezpieczeństwa podczas wypoczynku nad jeziorami, PGE Dystrybucja rozpoczęła kampanię informacyjną wśród żeglarzy i turystów wypoczywających na terenie północno-wschodniej Polski. W ramach kampanii wykonano wyraźne oznaczenie skrzyżowań dróg żeglownych z liniami energetycznymi oraz udostępniono mapy najważniejszych szlaków wraz z potencjalnymi zagrożeniami. Przygotowane mapy są istotną informacją dla sterników, aby mogli zawczasu przygotować się do złożenia masztu – bez narażania załogi na ewentualne ryzyko porażenia prądem. Od wielu lat białostocki oddział spółki realizuje inwestycje służące bezpieczeństwu wypoczywających nad akwenami wodnymi. Tylko w Rejonie Energetycznym Ełk przez ostatnie 10 lat PGE Dystrybucja skablowała pod powierzchnią wody lub wymieniła na izolowane ok. 15 linii przecinających zbiorniki wodne, kanały i rzeki m.in. w Ełku, Węgorzewie, Piszu, Orzyszu, Giżycku, Mikołajkach czy Rynie. Do 2025 roku zaplanowano modernizację 20 kolejnych odcinków linii kolizyjnych dla ruchu żeglarskiego.

Zdjęcie: PGE Dystrybucja
Digitalizacja obsługi
(Tauron Dystrybucja)
Zdecydowaną większość spraw klienci Tauron Dystrybucji mogą załatwić bez wychodzenia z domu. W pierwszym kwartale tego roku spółka zdalnie obsłużyła blisko 610 tys. spraw. Firma ma w planach dalszą digitalizację obsługi, co poprawi i przyspieszy proces. Systematycznie rośnie liczba osób korzystających z elektronicznej obsługi. Z kanału on-line oferowanego przez Tauron Dystrybucję korzysta ponad 21% klientów. Najbardziej popularne interaktywne formularze to: „wniosek o przyłączenie do sieci”, „zgłaszanie przyłączenia mikroinstalacji” i formularz kontaktowy „napisz do nas”.
Spółka ma w planach zaprojektowanie elektronicznej obsługi wszystkich spraw związanych z przyłączeniem klientów do sieci, ponieważ jest to najpopularniejszy proces obsługowy. W trakcie przygotowywania jest np. formularz on-line pozwalający na elektroniczne zgłaszanie przydomowych magazynów energii, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Blisko 20% klientów przesyła dokumenty drogą pocztową. Z roku na rok jednak widoczny jest wzrost zainteresowania obsługą i formularzami on-line. Z interaktywnych wniosków przygotowanych przez TD korzysta blisko 40 proc. wszystkich klientów, załatwiających swoje sprawy elektronicznie. W pierwszym kwartale 2024 r. formularze zostały wykorzystane przez klientów blisko 48 tys. razy. W pierwszym kwartale tego roku klienci zwrócili się do spółki za pomocą elektronicznych kanałów obsługi w sumie ponad 125 tys. razy, a wykorzystywane do tego narzędzia to m.in. elektroniczne formularze, webchat i elektroniczne Biuro Obsługi Klienta „Moja Dystrybucja” oraz aplikacja eLicznik.

Zdjęcie: Tauron Dystrybucja
Nadal bardzo popularnym sposobem komunikacji, z którego korzystają klienci, jest kontakt telefoniczny. Konsultanci spółki w pierwszym kwartale tego roku obsłużyli 307 tys. rozmów telefonicznych dot. spraw dystrybucyjnych. W ostatnim czasie firma podjęła także wiele działań, aby zwiększyć dostępność kanałów obsługi dla osób ze specjalnymi potrzebami. Przykładem takich działań jest m.in. dostosowanie strony internetowej do potrzeb seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Obecnie zarówno strona jak i serwis „Moja Dystrybucja” spełniają standard dostępności cyfrowej WCAG 2.1 AA. Klienci mogą korzystać z opisów alternatywnych, odsłuchać stronę na wszystkich typach urządzeń, a także skorzystać z chatu czy możliwości zamówienia rozmowy z konsultantem. Firma upraszcza także pisma i formularze dla klientów w komunikacji stosując prosty i bardziej zrozumiały język.
Gotowi na nowe wymogi
(Energa-Operator)
Energa-Operator zakończyła wdrożenie zmian przygotowujących systemy i procesy do obsługi 15-minutowego Rynku Bilansującego i Rynku Mocy. Nowe rozwiązania, zgodnie z decyzją URE, obowiązują od 14 czerwca 2024 r. Spółka z wynikiem pozytywnym zakończyła dla swojej Jednostki Bilansowej przeprowadzone przez Operatora Sieci Przesyłowej testy systemu WIRE, w kolejności: testy komunikacyjne, testy funkcjonalne, testy symulacyjne oraz testy pracy równoległej (DryRun). W ramach przygotowań Energa-Operator wdrożyła nowy system Wymiany Informacji o Rynku Energii obsługujący Standard WIRE 14.0 i umożliwiający dostęp jednocześnie do dokumentów archiwalnych z poprzednich wersji standardów WIRE. Wykonano również szereg zmian w istniejących systemach wspomagających procesy wymiany informacji z Operatorem Sieci Przesyłowej, sprzedawcami, podmiotami odpowiedzialnymi za bilansowanie i dostawcami usług bilansujących. Dla sprzedawców i podmiotów odpowiedzialnych za bilansowanie oraz nowego podmiotu rynkowego DUB opublikowane zostały nowe Standardy Wymiany Informacji oraz dostosowany został Portal Dostępowy Kontrahenta. W ramach wdrożenia przeprowadzono także zdalną parametryzację skomunikowanych liczników zdalnego odczytu na 15-minutowy profil danych. Dla urządzeń bez zdalnego odczytu opracowane zostały nowe Standardowe Profile Zużycia w oparciu o dane rzeczywiste pozyskane z liczników zdalnego odczytu 15-minutowych. Aktualnie na terenie działania Energa-Operator zainstalowanych jest 2,45 mln liczników LZO z profilem 15-minutowym. Wdrożenie obejmowało również dostosowanie architektury systemów informatycznych, ich wydajności oraz migrację danych, tak aby były one przygotowane do pozyskiwania,
walidowania, udostępniania i agregowania 4 razy większej liczby danych profilowych 15-minutowych względem dotychczasowych danych godzinowych. Wraz ze zmianami zakończono wymianę danych godzinowych i rozpoczęto pozyskiwanie danych 15-minutowych granicznych od sąsiadujących OSDp i od przyłączonych do sieci OSDn w ramach obsługi procesów zmiany sprzedawcy i rynku mocy zachodzących na ich terenie.
Domy dla bocianów
(Energa-Operator)
Energa-Operator podsumowała działania na rzecz ochrony bociana białego. Dotychczas spółka zainstalowała już 13,5 tys. platform pod bocianie gniazda i szacuje, że na jej słupach mieszka 25 proc. polskiej populacji bociana białego. Najwięcej platform, prawie 6 tys., znajduje się na terenie olsztyńskiego Oddziału Energa-Operator. 19 pracowników spółki posiadających kwalifikacje do obrączkowania wspólnie z Małopolskim Towarzystwem Ornitologicznym zaobrączkowało kilka tys. bocianów. W tym roku energetycy wspierają również organizowany przez przyrodników 8. Międzynarodowy Spis Bociana Białego. Tegoroczny spis ma na celu m.in. stworzenie bazy gniazd bocianich, która dostępna będzie za pośrednictwem Internetu, i z której będą mogły korzystać także służby techniczne spółek energetycznych.
Pomóc może każdy. Przyrodnicy i energetycy od lat zachęcają do prostej czynności, dzięki której każdy może włączyć się w ochronę bocianów. Chodzi o zbieranie sznurków, które ptaki chętnie wykorzystują do wzmacniania i rozbudowy swoich gniazd. Znajdują je na okolicznych polach, pozostawione po pracach rolnych. Taki budulec jest niebezpieczny zwłaszcza dla piskląt, ponieważ stwarza ryzyko zaplątania, obrażeń, a nawet śmierci.
Warto pamiętać również o tym, że na adres bociany@energa-operator.pl można zgłaszać bocianie gniazda na słupach energetycznych, które nie są jeszcze wyposażone w platformę, a także problemy związane z tymi już istniejącymi – np. konieczność ich wymiany lub odchudzenia gniazda.

Rozbudowa rozdzielni w Kraśniku
(PGE Dystrybucja)
Lubelski oddział PGE Dystrybucja zmodernizował stację 110/30/15 kV GPZ Budzyń. Rozbudowa rozdzielni 110 kV związana była z realizacją umowy przyłączeniowej dla farmy wiatrowej, której moc wytwórcza wynosi 24,15 MW. Siedem turbin wiatrowych, o mocy 3,45 MW każda, wytwarza energię odnawialną dla mieszkańców Kraśnika i okolic. Zakres inwestycji objął między innymi rozbudowę istniejącej rozdzielni typu GIS o kolejne pole liniowe 110 kV. W tego typu rozdzielnicy elektrycznej jako medium izolacyjne zamiast powietrza stosowany jest gaz o specjalnie dobranych parametrach. Ze względu na zastosowaną pierwotnie technologię oraz samą konstrukcję rozdzielni cała przebudowa możliwa była bez dodatkowych wyłączeń sieci. Zachowanie ciągłości pracy urządzeń jest niezwykle ważne ze względu na odbiorców indywidualnych oraz zasilanego z tego punktu pobliskiego przedsiębiorstwa. Przebudowę stacji GPZ Budzyń rozpoczęto w połowie 2022 roku, a całość inwestycji wyniosła blisko 4,5 mln zł. Rozbudowa stacji Budzyń stanowiła część złożonej inwestycji PGE Dystrybucja, rozpoczętej w 2019 roku w trybie zaprojektuj i wybuduj w ramach działania 1.1 „Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych” oś priorytetowa I „Zmniejszenie emisyjności gospodarki” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Koszt całości inwestycji wyniósł blisko 28 mln zł, z czego ponad 15,5 mln zł stanowiło dofinansowanie z funduszy europejskich.

Zdjęcie: PGE Dtystrybucja
Informacje ze spółek opracowała: Marzanna Kierzkowska