Elektryczny samochód Xiaomi

Chiński producent elektroniki użytkowej, kultowe w Polsce Xiaomi, ma zamiar wejść na rynek motoryzacyjny. Samochód elektryczny Xiaomi ma być przedłużonym sedanem segmentu D; jego robocza nazwa to ponoć Modena.

Tańsza wersja ma mieć instalację klasy 400 V i baterię opartą na ogniwach LFP dostarczanych przez BYD. Droższa zostanie wyposażona w baterię CATL Qilin jak Zeekr 001 i instalację klasy 800 V.

Elektryka Xiaomi stworzono we współpracy z HVST Automobile Design. To ta sama firma, która zaprojektowała auto koncepcyjne Maven marki WM Motor. Xiaomi ma więc w tym zakresie niezbędne wsparcie; współpraca może okazać się bardzo owocna.

Według zapowiedzi producenta nie będzie to najtańszy pojazd elektryczny na rynku, jak w przypadku telefonów tego koncernu. Xiaomi Auto ma konkurować z takimi modelami jak Tesla Model 3 czy Xpengi P7.

Xiaomi rozważa ponoć dwa warianty: jeden kosztujący 260 tys. do 300 tys. juanów, drugi startujący od 350 tys. Dla porównania: Tesla Model 3 RWD w Chinach kosztuje 229 900, Model 3 Performance – 329 900 juanów. Przekłada się to w przeliczeniu na kwoty w wysokości od 100 do nawet 200 tys. zł.

Modena będzie miała młodszego brata – Le Mans. Ma on zadebiutować w 2025 roku. Samochód zostanie rzekomo wyposażony w trzy silniki i oprogramowanie sterujące Xiaomi.

Producent zakłada, że masowa produkcja elektryków ruszy w 2024 roku; fabryka ma wytwarzać najpierw 150 tys., a następnie 300 tys. pojazdów rocznie. Debiut modelu spodziewany jest pod koniec 2023 roku.

Kasper Teszner, Biuro PTPiREE

Czytaj dalej