Fiat Grande Panda 2024

Pierwsza generacja Pandy zadebiutowała na rynku w 1980 roku. Mały, trzydrzwiowy pojazd szybko zdobył popularność nie tylko jako doskonały środek transportu w dużych miastach, ale również jako zaskakująco funkcjonalne auto rodzinne. Najnowsza generacja Fiata Pandy przewiduje dwa rodzaje napędu dla swojego nowego, kompaktowego SUV-a. Fiat Grande Panda może być w pełni elektryczny, ale jest też tańsza wersja hybrydowa.

Miejski SUV Fiat Grande Panda wyróżnia się niezłą stylistyką. Z przodu zobaczymy charakterystyczny, poziomy pasek LED ze światłami. Samochód ma 5-drzwiowe nadwozie.

Silnik elektryczny o mocy 83 kW współpracuje z baterią 44 kWh (LFP). Pozwoli to uzyskać zasięg około 320 kilometrów. Maksymalna moc ładowania to aż 100 kW, nie spędzimy więc zbyt dużo czasu przy ładowarce.

Fiat Grande Panda powstanie na tej samej płycie podłogowej (Smart Car), co Citroen e-C3. Obie marki należą w końcu do koncernu Stellantis. W skład koncernu wchodzą też tacy producenci aut, jak Peugeot, Jeep, Opel, Alfa Romeo, czy Jeep. Możliwe, że podobne samochody trafią również do ich gamy modelowej.

Fiat Grande Panda może być w pełni elektryczny, ale jest też tańsza wersja hybrydowa.
Zdjęcie: Fiat

Co ciekawe, nazwa Fiat Panda ma w przyszłości oznaczać nie tyle konkretny model, a raczej platformę EV. Powstanie kilka odmian, między innymi mały SUV, dostawcza wersja Strada, czy usportowiony Fastback. Podstawowa Panda ma być natomiast autem miejskim, nawiązującym do stylistyki pierwszej generacji modelu. Będzie więc bardzo kanciasta, a przy tym pełna nowoczesnych rozwiązań.

Obecnie najtańszy Fiat Panda kosztuje 66 tys. zł. To wariant napędzany 70-konnym silnikiem 1.0 z układem miękkiej hybrydy. Elektryczna Grande Panda ma kosztować od około 25 tysięcy euro. Hybrydowy wariant kupimy od 19 tysięcy euro. Daje to kwotę ponad 100 tys. zł na miejskiego suwa. Obecnie jedyny tańszy elektryk na rynku to Dacia Spring (od 106,9 tys. zł).

Kasper Teszner, Biuro PTPiREE

Czytaj dalej