RIMAC – chorwacki producent elektrycznych hipersamochodów, zespołów napędowych i systemów akumulatorowych, z siedzibą w Svetej Nedelji, działający od 2009 roku. Należy do chorwacko-niemieckiej grupy Bugatti-Rimac, w której udziałowcami sią między innymi takie firmy jak Porsche (24%) oraz Hiundai (12%).
Pierwszym samodzielnie opracowanym przez Rimaca modelem samochodu został Rimac Concept One. Samochód został zaprezentowany na targach Motor Show 2011 we Frankfurcie, a także pokazany na Paris Concours d’Elegance w 2012 roku. W momencie debiutu pojazd został uznany za najszybszy na świecie seryjny samochód elektryczny.
Podczas wystawy samochodowej Geneva Motor Show w marcu 2018 roku chorwacki producent elektrycznych supersamochodów przedstawił studyjną zapowiedź nowej generacji modelu o nazwie Rimac C Two.
Produkcyjny model będący rozwinięciem koncepcji studium C_Two został przedstawiony 3 lata później, w czerwcu 2021 roku, zyskując nazwę Rimac Nevera jako ostateczna, produkcyjna wersja.
Nevera zapożyczyła swoją nazwę o rodzaju sztormu, który występuję u wybrzeży Chorwacji od czerwca do września w północnej części wybrzeża. Burze w okresie letnim mogą być nagłe i gwałtowne co idealnie odzwierciedla charakter auta.
Rimaca Nevery to efekt prac konstrukcyjnych, których wczesne stadium obrazował prototyp C_Two z 2018 roku. Samochód napędzany jest czterema silnikami elektrycznymi generującymi moc na każde z kół, rozwijając łączną moc 1914 KM i 2360 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 1,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 412 km/h. Parametry te pozwoliły Neverze ustanowić nowy rekord w wyścigu na 1/4 mili, czyniąc ją najszybszym samochodem w tej konkurencji. Bugatti Chiron pokonuje ten dystans w 9,6 s. natomiast Rimac w 8,6 s, co obrazuje przepaść między tymi autami.
Bateria w Rimacu Nevera charakteryzuje się pojemnością 120 kWh, która pozwala przejechać na jednym ładowaniu maksymalnie 550 kilometrów. Ogniwa litowo-anganowo-niklowe można ładować z maksymalną mocą 500 kW, która umożliwia uzupełnienie do 80% stanów akumulatora w 20 minut.
Wyprodukowanych ma zostać zaledwie 150 egzemplarzy tego elektryka. Każdy z nich ma kosztować około 2 mln euro.
Kasper Teszner, Biuro PTPiREE