Program „Mój Elektryk”

Chcąc przekonać konsumentów do aut zero emisyjnych rząd oferuje szereg dopłat do zakupu tego typu aut. Od 12 lipca 2021 roku można składać wnioski o dofinansowanie do zakupu auta elektrycznego w programie „Mój Elektryk”. Łącznie na dopłaty do zakupów pojazdu elektrycznego (bądź też wykorzystującego wodór) rząd zabezpieczył 100 mln zł w formie bezzwrotnych form dofinansowania.

Celem tego programu jest promowanie e-mobilności w Polsce, a co za tym idzie obniżenie emisji spalin.

Dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie spowoduje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza. Dofinansowanie do samochodu elektrycznego w ramach programu „Mój Elektryk” może otrzymać każda osoba fizyczna, która zadeklaruje, że w ciągu 2 lat od nabycia samochodu nie będzie wykorzystywała pojazdu w ramach działalności gospodarczej tj. nie wprowadzi go do ewidencji środków trwałych. Program ten przeznaczony jest również dla rodzin posiadających tak zwaną „kartę dużej rodziny”. Dotacja wynosi nie więcej niż 18 750 zł lub nie więcej niż 27 000 zł w przypadku osoby fizycznej posiadającej „kartę dużej rodziny”. Warunkiem, jaki stawia NFOŚiGW jest zakup samochodu o wartości do 225 000 zł brutto. W przypadku zakupu samochodu przekraczającą tę wartość, dofinansowanie nie będzie możliwe.

Pojazdy objęte dopłatami to pojazdy zeroemisyjne kategorii M1, które są fabrycznie nowe i nie były przed zakupem zarejestrowane, a także pojazdy, zakupione i zarejestrowane przez dealera samochodowego, importera lub firmę leasingową, z przebiegiem kilometrowym nie wyższym niż 50 km.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać w okresie od 12 lipca 2021 roku do 30 września 2025 roku, jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków.

Warto zaznaczyć, że dofinansowanie w 50 proc. pokrywa budżet z dotacji unijnej. Pozostała część środków przeznaczonych na projekt pochodzi z podatku paliwowego.

Jaki samochód możemy kupić w ramach programu „Mój elektryk”? Praktycznie każdy. Lista samochodów, których nie uda nam się kupić z bonifikatą jest niewielka. Są to m.in. modele Audi e-tron, niektóre wersje Forda Mustanga, czy najlepiej wyposażona Tesla S Plaid o zasięgu 840 km lub X Long Range. Jest to jednak ułamek tego, co aktualnie oferuje rynek motoryzacyjny.

Obecnie, w czasach coraz większej popularności samochodów elektrycznych, tego typu pomoce mogą być ciekawym ułatwieniem drogi do zakupu pierwszego auta elektrycznego.

Kasper Teszner
Biuro PTPiREE

Dane: www.gov.pl/web/elektromobilnosc/aktualne-ogloszenia-o-naborach

Czytaj dalej